*

AkiK Tiukkaa liberalismia

Kaikki blogit puheenaiheesta Ajoneuvoverotus

Tieverkon yhtiöittämisestä liikenneverkkoyhtiöksi

Tänään saimme sitten nähdä ja kuulla miten liikenne- ja viestintäministeri Berner esitteli jo etukäteen kohua aiheuttaneen esityksensä. Asia on ollut tapetilla jo hetken aikaa, ja se on tuntunut muuttuneen jo monta kertaa tähän mennessä kohujen ja vastustuksen vuoksi, erityisesti tiettyjen osa-alueiden kohdalla. Tässä kerään muutaman ajatuksen, jotka mielestäni olisi hyvä muistaa niin tässä tapauksessa kuin yleisesti.

Autovero on tiensä päässä

Suomessa on Euroopan kalleimmat autot mutta pitkä matka toisen ihmisen luo. Tavallaan nämä seuraavat toisistaan: liikenneverkon ylläpito on suhteellisesti kalliimpaa kuin tiheämmin asutussa Keski-Euroopassa. Valtio on kuitenkin palauttanut liikenteen hyväksi vain osan liikenteen verotuksen ja erityisesti autoveron tuotosta. Autoverolla on kerätty nettotuottoa aivan muihin tarkoituksiin kuin liikenteen omaksi hyväksi.

Käytetään joukkovoimaa, estetään moottoripyörien ajoneuvovero!

Maailma on ollut täynnä viisaita ihmisiä ennen meitä. Yksi viisaimmista on ehdottomasti ollut Winston Churchill. Hän on sanonut paljon sellaista, joka on jäänyt elämään, kuten: ”The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.” tai ”I am an optimist. It does not seem too much use being anything else.” sekä ”Never, never, never give up.” ja lopulta ”Attitude is a little thing that makes a big difference.

 

Liberaalipuolue vastustaa GPS-seurantaa

Edellisen hallituksen ja Merja Kyllösen ministeriyden aikana Jorma Ollila auttoi tuottamaan suunnitelman siitä, miten satelliittivalvonnan avulla alettaisiin verottamaan autoilijoita sen perusteella missä he kulloinkin liikkuvat. Vaikka se jo silloin sai hyvin negatiivista palautetta ja suunnitelma kuopattiin, muisti seuraava ministeri suunnitelman ja aikoo nyt nostaa taas sen tapetille.

Autoverotusta naulalla otsaan: Osa 2 - Autoverotuksen poika

Jos nyt jättäisin huumorin vähemmälle, ja kirjoittaisi suoraan, mikä tässä tulevassa uudistuksessa mättää. Ongelmia on kaksi: nyt verovaroina kerättävien rahojen mahdollinen siirtyminen ulkopuolisille osakkeenomistajille ja siitä seuraavat maksujen nostopaineet ja mahdolliset vaikutukset halvimman mahdollisen autoilun hintaan.

Hallituksen varmistettava oikeudenmukaisuus moottoripyörien verotuksessa

Juha Sipilän hallituksen budjettiesitykseen tuoma ehdotus kevyiden moottoriajoneuvojen vuotuisesta verosta vaikuttaa ensi silmäyksellä perustellulta. Uusi vero tukisi näkökulmaa, missä eri moottoriajoneuvoluokkia kohdeltaisiin tasapuolisin perustein, vaikka moottoripyörä onkin yleensä ensisijaisesti harrastusväline.

Hallituksen verolinjaus ruoskii moottoripyörätoimialaa ja pieksee harrastajia

Budjettiriihessä uudelleen pinnalle noussut uusi vero veneille sekä moottoriajonevoille on tekemässä tyhjäksi hallituksen mainostamat norminpurkutalkoot, joista motoristit saivat maistiaisia alkuvuodesta kun MMAF:n uurastus yhdessä lainsäätäjien kanssa huipentui mahdollisuuteen rakentaa omavalmisteisia moottoripyöriä. Tuntuu kuin toinen käsi ei tietäisi mitä toinen tekee?

Miksi veroja kierretään?

Verojen kiertämiseen syyllistyy vuosittain lukuisa määrä kansalaisia, jotka eivät käytä autoa, eivät juo alkoholia, hakevat ruokansa leipäjonoista, eivätkä omista muuta kuin muovikassin, johon kauppojen ylijäämäruuan hakevat. Niin, jos kiireiltään ehtivät. 

Autoveron ihmeellisyys

Olen ymmärtänyt että erityisesti sosiaalidemokraateille verotus on tärkeää. Verotuksen on syytä olla tarpeeksi kireää, jotta kansalaisilta kerätyillä verotuloilla voidaan maksaa hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät. Ajatus on kaunis ja solidaarinen, eikä siitä perusajatuksesta kukaan liene ole eri mieltä. Veroja pitää maksaa jotta julkisen sektorin työntekijöiden työpanos saadaan yhteiskunnan hyväksi.

HALLITUKSEN VEROT

Ei tarvitse köyhien enää ajaa autolla.Nyt hallitus on korottanut AJONEUVOVEROA n.60 eurolla ,eli vanhasta koslastaan saa maksaa 207 egeä eli jo sataan kertaan maksetusta autostaan,omistamisen ilosta sen 148 euron sijaan ,yli 200 euroa.Bensan hinnasta on yli 60% VEROA,ja vakuutusmaksusta saa maksaa VAKUUTUSMAKSUVEROA,ja autojen hinnat ovat suomessa kolmekertaa kalliimipia kuin es.saksassa.SILLÄ erotuksella vielä,että saksassa autossa on kaikki herkut,joista täällä saa pulittaa vielä tuhansia euroja lisähintaa.Kukaan pienituloinen tai ns.normikansalainen ei ostele mitään uusia autoja,jonka va

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä