AkiK Pohjoisen Kuningas

Taksilupien vapauttaminen oli välttämättömyys

Taksikuskit ympäri maan ovat kampanjoineet ponnekkaasti taksiliikenteen vapauttamista vastaan. Heidän pyristelynsä on lopulta aika epätoivoista. Tulevan robotisaation takia taksilain uudistaminen oli välttämättömyys ja auton kuljettaminen on auringonlaskun ammatti.

Vaikka taksiluvista luopuminen on aivan normaaliin yhteiskunnan kehitykseen kuuluva asia, on tärkein syy niiden poistumiseen kuitenkin teknologinen kehitys joka mahdollistaa sen, ettei ihmisen enää tarvitse olla ohjaamassa autoa. Lopulta itseohjautuvat autot kykenevät liikkumaan myös suomalaisessa ilmastossa, pystymmehän me ihmisetkin siihen.

Viiden vuoden aikajänteellä ensimmäiset itseohjautuvat autot tulevat liikenteeseen myös Suomessa ja todennäköisesti ne ensimmäisenä korvaavat nimenomaan ammattiliikennettä. Voi olla ettei varsinaista läpimurtoa tapahdu seuraavan 10 vuoden aikana mutta uskon että vuonna 2040 suurin osa liikenteestä on automatisoitua. Taksikuskeja aivan varmasti on silloinkin, premium-palveluna, mutta kaikki perusliikenne tullaan hoitamaan automatisoidusti.

Selvää kuitenkin on ettei samaa määrää autonkuljettajia enää tarvita ja hyvä näin. Vaikka arvostankin ammattitaitoa etenkin raskaassa liikenteessä, ovat kuitenkin ihmiskuskit ihmisiä ja täten erehtyväisiä. Liikenne muuttuu turvallisemmaksi, taloudellisemmaksi ja sujuvammaksi kun autoa ei enää kuljeta erehtyväinen ihminen vaan tietokone, joka havainnoi 360 asteen säteellä, reagoi tuhatkertaisella nopeudella ja joka pystyy ennakoimaan sellaisia tilanteita mistä ihmisellä ei olisi mitään käryä.

On hyvä että lainsäädäntö ennakoi tämän jo nyt ja voimme Suomessa ottaa etunojan teknologisessa kehityksessä. Tällainen on ollut pitkään valttimme globaaleilla markkinoilla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Maaseutu hyötyy eniten taksilupien vapauttamisesta.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Vaikka noista taksilupien vapauttamisista on huonoja kokemuksia muista maista, niin enemmän tulisi herättää keskustelua, mihin olemassa olevat luonnonvarat pitäisi käyttää? Eli onko niitä edes järkevää käyttää ihan kaiken automatisointiin?

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Sinänsä outo kommentti kun automatisointi vähentää luonnonvarojen kulutusta. Prosessori sekä muutama kamera vie huomattavasti vähemmän resursseja kuin aikuinen mies joka vaatii asunnon, ruokaa ja viihdettä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Mutta jos sitä aikuista miestä kuljetetaan autolla jossa on kamerat ja prosessorit, niin voisihan se aikuinen mies ajaa itsekin ja näin kamerat ja prosessorit voidaan säästää tärkeämpiin tehtäviin, tai jättää vaikka luontoon.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #4

Entä sitten kun se auto kuljettaa tavaraa? Kuljetusalan ammatit vähentyvät väistämättä. Henkilökunnan ei tarvitse olla mukana kulkuvälineessä, valvomoon riittää muutama. Merenkulkualalla tämä toteutuu lähiaikoina valtameriliikenteessä. Metro on automatisoitu jo monissa maissa. Lentoliikenteessä rahtikoneet automatisoidaan aluksi. Maatieliikenne on ehkä haastavin mutta varmaan ongelmat pystytään ratkaisemaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #7

"Merenkulkualalla tämä toteutuu lähiaikoina valtameriliikenteessä. Metro on automatisoitu jo monissa maissa."

Teknisesti tuo lienee mahdollista lähitulevaisuudessa. Siihen, että autonominen liikenne on mahdollista kansainvälisten sopimusten ja säädösten puitteissa, on jonnin verran pidempi matka.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta Vastaus kommenttiin #4

Muttei tarvita joka autoon enää sitä aikuista, tervettä, selväjärkistä ja selväpäistä miestä tai naista istumaan kellon ympäri.

Juha Hämäläinen

Kuules Aki, 1994 vuonna olin Jenkeissä 10 päivän tietotekniikkakonferenssissa. Siellä viisaat itseni mukaanlukien kertoivat tietotekniikan tulevaisuuden mahdollisuuksista liiketoiminnassa, asioita, joista osa vasta tuloillaan.

Amerikkalaisen suuryhtiön konsultti esitti suuressa salissa kuinka kaupankäyntiin ei enää tarvita ihmisiä. He tekevät virheitä ja ovat tunteellisia. Tekoälysofta tekee homman paremmin. Vieressäni istui IBMn ja Oraclen yläpään johtoa ja heillä oli perin hauskaa kuten minullakin.

Kuitenkin tilaisuuden jälkeen kaikki miehet parveilivat konsultin ympärillä innoissaan. Oliko esityksen pitäjä sittenkin oikeassa automaatiojutuissaan? Ei hän ollut. Hän oli vain poikkeuksellisen seksikkään näköinen tietotekniikan tohtori, jota miehet kuolasivat kieli vyön tasolla.

Opimme tästä, että ihmisen touhut kaipaavat enemmän ihmistä kuin teknikko luulee.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta Vastaus kommenttiin #8

Kuules Juha, en osannut lukea kommentistasi mitä yrität sanoa mutta oletan että kerrot konsultin työn olleen 90-luvulla tissien ja takapuolten katselua erilaisissa konferensseissa. Olisipa 2010-luvulla vielä näin.

Mutta niin se kehitys vain kehittyy. Muunmuassa verkkokauppa ja tilitoimistot ovat aika pitkälle nykyaikana automatisoituja ja ihminen puuttuu vain ongelmatilanteessa. Amazonin suurimmat varastot ja lähetyskeskukset ovat automatisoituja. Mistä sinulle on jäänyt käsitys ettei automatisointia ole tapahtunut?

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #11

Arvasinkin, ettei mene jakeluun tuo tarina. Kaupankäyntiin liittyy neuvottelu kaupan ehdoista. Sotket nyt yksinkertaisen tavarajakelun tähän.

Konsultti kertoi kuinka USAn valtio voi kilpailuttaa hankintansa ostoroboteilla. Ostella hävittäjiä tai tietojärjestelmiä tai rakennusprojekteja. Hän kuvitteli, että ne voidaan standardoida ostokohteina ja iskeä tekoälyn Exceliin. Hän ei ollut koskaan itse käynyt kauppaa muuta kuin käsilaukkuja ja kenkiä ostaessa.

Mitä tulee ajankohdan tietämykseen niin kaikki nyt käytössä oleva tietotekniikka ja sovellukset oltiin tunnistettu jo silloin ja enemmän kuten sanoin.

Nykymaailma on tosin mennyt takapakkia siinä, etteivät miehet enää uskalla olla miehiä ja naiset naisia. Se onkin jo toinen surullinen stoori.

Juha Hämäläinen

Alaa tuntematon katsoo vain teknistä kulmaa aiheessa. Taksiyrittäminen on erinomaisen monen elinkeino.

Kun automatiikka ottaa ohjat ja taksiluvan saa kuka tahansa niin tämä liiketoiminta siirtyy suuryrityksille, joilla on varaa investoida miljoonia kalustoon. Mitä ilmeisimmin annamme tämänkin elinkeinon omistuksen ulkomaille.

Suomessa tulee edelleen olemaan suuri joukko ihmisiä, jotka tarvitsevat käytännöllisen työn, joka ei vaadi merkittäviä opintoja. Taksin ajo on tyypillisesti tällainen. Robottien viedessä työt, eivät nämä ihmiset kykene opiskelemaan automaatioinsinööreiksi saadakseen töitä.

Toisekseen taksi on muutakin kuin auto. Sen kuljettaja palvelee asiakkaita. Hänen kanssaan voi keskustella, hän kantaa tavaroita, aukoo ovia, tukee vanhuksia liukkailla, pakkaa ja aukoo heidän rollaattoreitaan ja jopa taluttaa vaivaisen hoitopaikkaan. Tällaisia asiakkaita tulee Suomeen rajusti lisää. Nykyaikainen kuski myös puhuu kieliä ja neuvoo turisteja.

Kun alkaa tällaisia blogeja kirjoittamaan, on oltava hieman laajempi kyky nähdä kokonaisuuksia, ettei tulos ole näin tynkä. Heikon ajattelun tulos.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Kyllä, on vaarana että suuryritykset tuovat valtavat autoarmeijat Suomeen. Kehoitankin taksisuhareita katsomaan tulevaisuuteen ja harkitsevan sitä että tulevaisuudessa kaikki liikkuu automaattisesti, rahaa heillä toivottavasti on vuosien yrittäjinä toimimisen jälkeen. Suuryritykset eivät heti kiinnostu Suomen pienistä markkinoista ja täällä olisi oiva mahdollisuus perustaa oma pulju joka voi laajentua lopulta kansainväliseksi menestystarinaksi.

Ja kyllä, tuollaisille laajemmalle palvelulle ihmiskuskin muodossa on vielä kysyntää vuosikymmeniä, niinhän minä tekstissäkin mainitsin. Voi olla että on henkilöitä jotka eivät edes uskaltaudu itseohjautuvan auton kyytiin tai tarvitsevat liikkumisen lisäksi muita palveluita.

Juha Hämäläinen

Niin tämä riski on ilmeinen. Suomalainen taksiyrittäjä, jolla auto tai kaksi, on niin köyhä, että uuden taksin tietokoneenkin hankinta herättää kuumia tunteita, kun niitä joudutaan vaihtamaan uudempiin.

Suomen väestön kokoinen Singapore on maa, jossa on käytännössä kaksi isoa taksifirmaa. Niiden omistajatkin lienee samoja. Autoja on noin 25.000. Omistus on jo nyt täysin keskittynyttä. Kuskit ovat orjia. Heidän on maksettava kiinteä vuokra autostaan, joka kuukausi. Vuokra sisältää taksiluvan, omaa taksilupaa ei saa.

Jos Singaporessa siirrytään robottiautoihin taksissa niin saadaan laskista 50.000 työtöntä lisää. Kuskit ajavat 12 tunnin vuoroja, jotta auton vuokran jälkeen jää jotain itsellekin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Helsingissä taitaa olla vielä yksi vossikka, ehkä vuosikymmenen jälkeen myös yksi taksinkuljettaja.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Järjettömin perustelu taksilain muuttamiselle taisi juuri löytyä: Koska, ehkä, parin vuosikymmenen päästä robotit hoitavat homman.
Laissa tai sen perusteluissa ei puhuta mitään automaattitakseista.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Syy on erinomainen. Taksilupajärjestelmä olisi vain hidastanut robotisaatiota joka voi alkaa aivan hyvin jo tänä vuonna.

Enkä sanonut ehkä parinkymmenen vuoden päästä vaan että 20 vuoden päästä suurin osa teiltä löytyvistä autoista on itseohjautuvia.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Uusi taksilaki ei mahdollista robotisaatiota koska kuljettajalta edellytetään taksilupa. Luvan saamisen edellytyksenä on mm. oikeustoimikelpoisuus, jota robotilla ei ole.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta Vastaus kommenttiin #13

Juu, mutta se ei vaadi että kuski on autossa sisällä eikä se myöskään vaadi että yhtä autoa kohden täytyy olla yksi kuski. Sama kuski voi etänä huolehtia kymmenestä autosta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #15

Missä kohtaa uutta taksilakia näin sanotaan?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #17

Eikö kysymys kuulu, että kieltääkö sen joku säädös? Meillähän ei yleensä erikseen määritellä asioita sallituksi, vaan asetetaan vaatimuksia, rajoituksia ja kieltoja. Noiden puuttuessa, asia on sallittu.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #20

No jos väite on että uusi taksilaki mahdollistaa esimerkiksi kymmenen auton etäohjauksen jos kuljettajalla on taksilupa, niin kaipaisin vähän perusteluita että mikä uudessa laissa tuo tämän mahdollisuuden mukanaan.

Tämä on vain villi veikkaus mutta arvaan, että tieliikennelaki tuon estää eikä uusikaan taksilaki sitä tee mahdolliseksi.

Ja jos katsot tarkkaan niin maalitolppa siirtyi. Ensin tämä laki kuulemma mahdollisti itseohjautuvat taksit, sitten se muuttui etäohjattaviksi takseiksi. Ei uudessa laissa mainita myöskään, sanotaan nyt vaikka myymälävarkauksia, mutta ei se tarkoita että se ne mahdollistaisi.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #21

Otin kommenttisi ihan vakavati ja luulin ymmärtäväni, kunnes kadotit minut täysin myymälävarkauksien kohdalla.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #22

Lähinnä se oli heitto ajatteluun että uusi taksilaki mahdollistaisi jotain, kuten robotti- tai etäohjatut taksit koska sitä ei erikseen uudessa laissa kielletä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ylikansalliset yhtiöt ovat kilpailussa eri asemassa koska heillä on valtion takaama varovapaus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset