*

AkiK Tiukkaa liberalismia

Vapaaehtoinen malli tienkäyttömaksuihin

Liikenne- ja viestintäministeriö, LVM, on kaivanut jälleen naftaliinista autojen pakollisen satelliittiseurannan. Koska ilmeisesti tuo ajatus ei ota kuollakseen, ajattelinkin ehdottaa omaa vaihtoehtoista ja vapaaehtoisuuteen perustuvaa mallia ruuhkamaksujen ja tienkäyttömaksujen keräämiseen. Tämä siis sillä olettamalla että on aivan välttämätöntä kerätä tuollaisia maksuja, sillä en ole niiden tarpeellisuudestakaan samaa mieltä.

Mallini on yhteensopiva sekä nykyisen liikenteen, että tulevien liikenneratkaisujen kanssa. En ole nähnyt LVM:n uutta ehdotusta, mutta oletan ettei se sisällä vapaaehtoiseen ilmoittamiseen perustuvaa tapaa. Ihmetyttää ettei yksityishenkilöiden luoteta ilmoittavan omasta autoilustaan rehellisesti, kun taas verotuksessa tuloja ilmoittaessa siihen luotetaan. Herääkin epäilys, halutaanko järjestelmän tekevän jotain muutakin kuin vain toimia tienkäyttömaksujen keräämisessä.

Minun ehdotuksessani olisi kolme tapaa suorittaa tienkäyttö- ja ruuhkamaksut:

  1. Täysimääräinen maksu. Korkein katto kuinka paljon yksityisautoilija voisi suorittaa maksuja, voisi olla määrä jonka kaikkein laiskin ja rahakkain henkilö maksaisi. Tällä tavoin he saisivat vapaasti ajella autolla missä haluavat, mutta maksun tulisi olla niin suuri, ettei tätä tapaa käytännössä käyttäisi kukaan. Tällainen maksu siis tulisi, jos ei järjestelmään kirjaa minkäänlaisia tapahtumia ja samanaikaisesti omistaisi käytössä olevan auton.

  2. Vapaaehtoinen ilmoittaminen. Tämä ilmoitettaisiin esimerkiksi veroilmoituksen yhteydessä. Sen suorittaisivat vain autolliset henkilöt jotka ovat käyttäneet autoaan. Tietoja täytettäisiin sen verran kuin on jaksanut, osannut tai kyennyt pitämään kirjaa. Valvontaa voitaisiin suorittaa useallakin eri tavoin:

    1. Rekisterikilpiä tutkailemalla kaikkein ruuhkaisimmilla paikoilla. Näitä järjestelmiä on käytössä ympäri maailmaa

    2. Vuosittain henkilö ilmoittaisi autonsa tai autojensa mittarilukeman. Tämä tarkistettaisiin ja tasattaisiin aina katsastuksen yhteydessä. Sama ilmoitus, tarkistus ja tasaus tehtäisiin aina kun auto vaihtaa omistajaa.

    3. Mikäli auto havaitaan normaalissa poliisin partioinnissa, sen sijainti merkitään. Mikäli tästä ei ole tullut ilmoitusta, lähetetään pyyntö selvittää asia.

    4. Ilmiannot. Suomalaiset ovat innokkaita ilmiantamaan naapureitaan.

  3. Vapaaehtoinen, yksityisten toimijoiden tuottama palvelu joka käytännössä seuraisi tarkasti missä auto kulloinkin liikkuu. Henkilö itse käytännössä välittää tiedot aivan samaan järjestelmään kuin käsinkin kirjoittaen, mutta yksityiset yritykset tuottavat tuon tiedon hänelle. Tällöin viranomaisten, saatikka yritysten, väärinkäytökset eivät ole niin helposti toteutettavissa, eikä valvonta ole kaikkien kattavaa. Koska asiakas voisi valita useasta palveluntarjoajasta, hän voisi valita sellaisen joka lupaa muun muassa parhainta palvelua ja suurinta tietoturvaa. Tämä siis järjestettäisiin niin ettei valtio koskaan suoraan saa yritykseltä tietoja vaan ne toimittaa vapaaehtoisesti itse auton käyttäjä. Yksinkertaisimmillaan olisi kyse vain mobiiliapplikaatiosta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Liikenne- ja viestintäministeriö, LVM, on kaivanut jälleen naftaliinista autojen pakollisen satelliittiseurannan.

Kyllä se on ollut "työnalla" koko ajan -07-17 aikana.Joka hallituksessa.
lähde:
LVM-tiedotteet

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Niinhän se on. Useamman kerran torpattu vaan aina se sinne jätetään hautumaan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Vaalien alla "torpataan" mutta kun se on EU sovittu jo Vanhasen II-hallituksen aikana. Vetäjänä kepulainen J.Ollilan työryhmä/Nokialta kai laitteet ?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Autoilijat maksaa jo yli 7 miljardia erilaisia veroja ja maksuja vuosittain, rahaa käytetään tieinfraan alle miljardi. Älytöntä edes harkita uusia maksuja.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Se on Jarmo niin että palkansaajien taskuilta saa eniten kupattua juuri Autosta ja kiinteistöveroista.
Firmojen autoilla ajelevat kun ei itse maksa mitään vaan firmat.Nekin kai saa vähennettynä veroissa.
Kansanedustajilla ilmaiset matkat ja kulukorvaukset päälle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset