Kaikuja Natsi-Saksasta
Poliisi, suojelupoliisi sekä puolustusvoimat haluavat laajentaa urkintaoikeuksiaan. He haluavat oikeuden lukea epäillyn sähköpostit ja paperiset postit sekä käydä tutkimassa työpaikoilla tai epäillyn vierailemassa hotellihuoneessa millaisia askereita siellä mahdollinen "terroristi" suorittaa. Vaikka keppihevosena esitetään kansallista turvallisuutta vakavasti vaarantavat uhat, en epäile etteikö poliisia himottaisi käyttää tätä aivan tavanomaisten rikosten selvittämiseen. Ja ihan omaa uteliaisuuttaan tyydyttääkseen.
Kun oikeudet urkintaan on kerran annettu, niitä on hyvin vaikea ottaa poliisilta pois. En epäile että nykyinen hallinto voisi käyttää lakeja esimerkiksi poliittisten toisinajattelijoiden metsästämiseen, mutta jos lait ovat olemassa vielä silloin kun valta vaihtuu, voi seurauksena olla muunmuassa kaltaisteni liberaalien metsästäminen. Olisikin turvallisempaa jatkoa ajatellen ettei tällaisia lakeja koskaan säädettäisi.
Lisäksi dokumenttien rajaton ja huomaamaton kopiointi rikkoo mitä suurimmissa määrin henkilön yksityisyydensuojaa. Jos ja kun kirjeitä ja sisältöjä aletaan kopioida ja kuvata eikä postin tutkimisesta synny edes teoreettista ilmoitusvelvollisuutta tutkittavaa henkilöä kohtaan, annetaan käytännössä täysi vapaus kopioida mitä tai kenen tahansa postia. Ja koska on kyse kopioinnista, ne voidaan arkistoida vaikka loppuelämäksi.
Paperisen kirjeliikenteen valvontaa suurempi vaara ja ongelma on uudessa tiedustelulaissa oleva ehdotus tietoliikennetiedustelun sallimisesta. Tiedustelua tehdään jo varmasti nyt mutta tehtävän laillistuessa ja arkipäiväistyessä kaikkea tietoverkoissa liikkuvaa liikennettä voitaisiin valvoa. Paitsi tietenkin salattua liikennettä jota lainrikkojat osaavat jo käyttää. Urkinta koskisikin käytännössä vain tavallisia kansalaisia, jotka eivät tietoturvastaan välitä.
Ongelmallista on minusta myös se ettei tällaisesta urkinnasta todennäköisesti ole juurikaan hyötyä. Tavallisten kansalaisten tulemista ja menemistä valvotaan ja terroristit sekä järjestäytynyt rikollisuus osaa kyllä käyttää salausmenetelmiä joihin ei Supon tiedustelu pure. Se että muissa maissa jo näin tehdään ei ole mikään perustelu aloittaa samanlaista menettelyä myös Suomessa.
Lausunnossa on myös kohta jossa annetaan harkinnanvarainen mahdollisuus ilmiantaa "törkeää rikosta" suunnitteleva suoraan tavalliselle poliisille. Lehtijutussa puhutaan ihmisen surmaamisesta mutten lainkaan ihmettelisi mikäli tämä järjestely sisältäisi pian talous- ja huumausainerikoksia ja vähäpätöisempiä rikkeitä.
En halua antaa kellekään tällaisia oikeuksia, en edes itselleni. Kun valtiovallalle annetaan lisäoikeuksia, kannattaa aina harkita antaisiko noita oikeuksia pahimmalle viholliselleen. Jonain päivänä nimittäin voi käydä niin että pahin vihollisesi on vallan kahvassa.
Totalitarinen valvontajärjestelmä on olemassa ja tarvitaan vain tilanne jotta totalitaria voidaan toteuttaa. Tähän on sopiva väline terroristit, joita tuodaan tahallaan maahamme valtiovallan toimista.
Ilmoita asiaton viesti
Kaiku on voimakkaampi tästä läheltä (Venäjä) ja tänään.
Ilmoita asiaton viesti
En kiellä.
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä asiaa. Olen aina sanonut, etten halua maksimaallista turvaa, jos sen hinta on tällainen valtion harrastama urkinta. Se nimittäin vie mennessään lopunkin turvan.
Kuten moni todennut, annettuja urkintaoikeuksia ei saa takaisin ilman totaalia kapinaa. Ja totaali kapina ei onnistu täydellisessä urkinnassa.
Toinen totuus on se, että historiassa on valta aina vaihtunut. Koskaan emme etukäteen tiedä kuka saa tulevaisuudessa laillisestikin käyttää urkintajärjestelmiä oman valtansa lujittamiseen ja vastustajien hiljentämiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Turvallisuuden nimissä valvotaan maailmassa pääosaa väestöstä. Urkintaa käytetään poliittisen vastarinnan paikallistamiseen sekä mielipiteiden kartoitukseen kaikkialla.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on hinta minkä maksamme holtittomasta maahanmuuttopolitiikastamme.
Ilmoita asiaton viesti