AkiK Pohjoisen Kuningas

Autojen satelliittivalvonta, seuraavaksi nilkkapannat?

Autoilijoille suunnitellaan satelliittivalvontaan perustuvaa tiemaksua. Hyvää tahtovat päättäjät haluavat siirtää autojen verotuksen hankinnasta ja kulutuksesta tien käyttömaksuihin. Mielissä siintää kenties joukkoliikenteen käytön lisääminen, luonnon säästäminen ja turvallisuuden parantuminen.


En nauti nykyisenkaltaisesta verotuksesta mutta ajatus kaiken liikenteen reaaliaikaisesta satelliittivalvonnasta pöyristyttää ja syitä on monia.


Kaikki paitsi kaikkein typerimmät tietävät seuraavat asiat:


1. Satelliittivalvonta ei tule koskaan toimimaan. Jo itse GPS on murtumisen partaalla, toki se ei ole ainut paikannussatelliittijärjestelmä. Seurantaa on todella helppo häiritä joko käyttäjän tai kiusantekijän toimesta. Tietojärjestelmän kehittämisvaiheessa se välillä toimii ja välillä ei. Virkamiehillä ja oikeusistuimilla tulee olemaan kädet täynnä valituksia kun rehelliset kansalaiset ovat saaneet väärin menneitä laskuja.


2. Satelliittivalvonta maksaa aivan järjettömiä määriä rahaa. Liikenneministeri Kyllönen puhui aikoinaan 70 miljoonasta eurosta veronmaksajien rahoja. Tämä on suora valhe tai silkkaa typeryyttä. Kukaan toimittaja ei kykene tällaista järjestelmää toimittamaan tähän hintaan eikä haluakaan koska tällainen järjestelmä on valtaisa rahasampo. Lisäksi jokainen yksityisautoilija tulee maksamaan itse seurantalaitteesta aina parista sadasta eurosta tuhansiin euroihin, vaikka se periaatteessa olisikin toteuttavissa muutaman euron GPS-palikalla.


3. Seuranta lisää kansalaisten epärehellisyyttä ja vähentää luottamusta päättäjiin ja virkamiehiin. Vain yltiörehelliset yksityishenkilöt ja ehkä keskisuuret ja isommat yritykset maksavat mukisematta uuden lisäveron. Jos maksu on mahdollista kiertää teknisesti, se toteutetaan.


4. Tämä on lisämaksu entisten auton käyttö- ja hankintaverojen lisäksi, ei niiden korvaaja. Vaikka väliaikaisesti onnistuttaisiin joitain muita maksuja pudottamaan, huomattaisiin ylläolevien syiden takia että verokertymä tippuu, joten aikaisempiin veroihin tullaan palaamaan.


5. Autojen lisäverotus nostaa kaiken kuluttamisen hintaa. Kaikki tavara käytännössä liikkuu teitä pitkin. Mikäli teiden käyttämisen kustannukset nousevat näkyvät ne hyvin pian myös päivittäistavaroiden hinnassa.


6. Kansalaisten totalitäärinen seuranta yksinkertaisesti on väärin. Se on väärin sekä moraalisesti että käytännön seikkojen takia. Vaikka nykyisillä päättäjillä on vain hyvää tarkoittava päämäärä, emme voi koskaan tietää millainen seuraava eduskunta on ja millaiseen seuraava virkamiessukupolvi järjestelmää haluaa käyttää. Enkä usko edes nykyisen eduskunnan haluavan meille vain hyvää, väärät mielipiteet halutaan jo nyt vaientaa.


7. Rikolliset ja epärehelliset ihmiset tulevat käyttämään tätä järjestelmää omiin käyttötarkoituksiinsa.


Olen valmis väkivaltaan. Haluan kertakaikkiaan että tämä ajatus kansalaisten kyttäämisestä torpataan lopullisesti. Mutta väkivallasta en nauti joten olisi parempi estää satelliittivalvonnan toteutuminen näille sijoilleen ihan kansalaisvaikuttamisen keinoin.


En aio koskaan kunnioittaa tätä lakia saatikka niitä henkilöitä, jotka sitä yrittävät lakikirjoihin saattaa taikka toteuttaa käytännössä. Enkä usko että olen asiassa yksin.


Olenko yksin? Olisiko kansa vihdoin valmis barrikaadeille oikeuksiensa puolustamiseksi ja Orwellilaisen isovelivaltion estämiseksi?


Tuntuu että minulle on vaihtoehdoiksi jääneet vain kapina tai maastamuutto.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Ja ihan kaikkein uunoimmille vielä sellainen ettei tämä ole uhkaus kenenkään henkilöä tai terveyttä kohtaan. Yksittäistä henkilöä uhkailemalla heikentäisin oman mielipiteeni painoarvoa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

"2. Satelliittivalvonta maksaa aivan järjettömiä määriä rahaa. Liikenneministeri Kyllönen puhui aikoinaan 70 miljoonasta eurosta veronmaksajien rahoja. Tämä on suora valhe tai silkkaa typeryyttä. "

Niin, eikös esim. Trafin pelkkä ohjelmistopäivitys maksoi jotain 50 miljoonaa?

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Trafin Palko-hankkeen alkuperäinen kustannusarvio oli 15 - 27 M€. Järjestelmän piti olla valmis vuonna 2003. Vuonna 2009 valtiontalouden tarkastusvirasto totesi kehittämis- ja käyttökustannusten nousseen 49,1 miljoonaan ja kokonaiskustannusten 99,4 miljoonaan ilman viraston oman työn osuutta. Järjestelmä oli tällöin kesken, sen arvioitiin valmistuvan vuonna 2011.

Ari Lotvonen

"En aio koskaan kunnioittaa tätä lakia saatikka niitä henkilöitä, jotka sitä yrittävät lakikirjoihin saattaa taikka toteuttaa käytännössä."

Kyllä!

Olli Polli

Suosittelen maastamuuttoa! Se on se "pienemmmän riesan tie"! Suomi ei tule muuttamaan DDR-otettaan edes vallankumouksella!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Huolet ovat pääosin turhia. Kaikkia valvontalaitteita huoltavat, korjaavat, käyttävät, katsastavat ja myyvät ainoastaan mieleltään ja sydämeltään puhtaat munkit, jotka eivät minkään motiivin ajamina voi syyllistyä minkäänlaisiin väärinkäytöksiin. Kaikki aiheeseen liittyvä data säilytetään luostarin kellarissa lukkojen takana ja niiden hakkerointi on estetty Microsoftin kehittämällä uusimmalla tekniikalla. Lisäksi munkeilla on oikeus omalla kustannuksellaan ladata päivityksiä ohjelmistoon Microsoftin kotisivuilta.
Kun lisäksi huomoidaan, ettei yksikään kansalainen osaa kirjoittaa googleen hakusanoja "gps-jammer" tai "cell phone jammer", ei laitteiden häirintää tapahdu kansalaistenkaan taholta.
Jos noudatat lakia, sinulla ei ole mitään pelättävää. "Disziplin und Ordnung" ennen kaikkea.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Muilta blogisteilta on luettavissa lisäksi myös se seikka että maksu ei kohdistu kovinkaan järkevästi kansalaisiin.

Uuden bemarin joka vuosi ostava hyötyy valtavasti teoreettisesti alemmasta auton hinnasta. Hänelle auton käyttömaksu on mitätön raha jokatapauksessa kilometrimääristä riippumatta.

Heikkotuloinen joka hankkii itselleen välttämättömän kulkuvälineen 500 eurolla ei sen sijaan saa parempaa saatikka uudempaa autoa vaan hänen kontolleen tulee vain korotettu maksu.

Vasemmistoliitto, köyhien asialla. Kyllösellä tuskin on enää Kainuun korvessa kovinkaan monta fania, toivottavasti he tajuavat myös olla äänestämättä enää samaa henkilöä jatkossa.

Ari Lotvonen

Sen mitä olen Kainuun korvessa asuvien kanssa jutellut asian tiimoilta - ovat sitä mieltä, että uusi GPS systeemi on hyvä KOSKA siten "kaupunkilaiset joutuu maksamaan enemmän ja kainuulaisten pitkät välimatkat tulee halvemmiksi."

ELI perisuomalainen kateus voittaa järjenjuoksun.

Jotta Kyllöselle kannattajia riittää.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Hymy hyytyy kun kaupungeissa nähdään yhä isompia bemareita ja postiluukusta kilahtaa parin tuhannen euron lasku.

Käyttäjän VesaVkev kuva
Vesa Väkevä

Jee, maksetaan pari mrd paikannusfirmoille siitä ilosta, että päästään maksamaan veroja.

Tilanne tulee skitsofreeniseksi. Autoilija toivoo että yksi laite, paikannusboxi, menisi rikki. Poliisille täytyy kehittää täysin uudet järjestelmät, joilla voi valvoa toimiiko veronkeruuboxi. Ylimääräistä kulua tulee myös siitä, onko km-vero määrätty oikein. Miten korjaat väärät tiedot systeemistä?

Henry Hammar

Kyse on jälleen suuren luokan kusetuksesta jossa autoilija ajan mittaan itse asiassa joutuu maksamaan enemmän kuin mitä nykyisellä systeemillä.
Nythän me maksamme noin 10 senttiä per kilometri bensaveroa.
Jos autoilee 20.000 km/vuosi niin maksua kertyy 1200 euroa per vuosi. Jos auto kestää 20 vuotta, niin sen verot ovat 24000 euroa noilla kilometrimäärillä. Tämä on tietysti teoreettiesta, mutta noilla mennään.
Vai olenko väärässä?

Sen lisäksi kun tulee tuo kyttäysaspeksti kaikkine lisäongelmineen, niin voidaanpa taas todeta, että Suomi on astetta kalliimpi ja v-mäisempi maa asua. Suomalaisten moraali laskee entisestään, ja sitten poliitokot ihmettelevät kansalaisten negatiivistä asennetta ja juopottelua.
Kuinkahan monella kanttti kestää mustasta laatikosta kieltäytymisen.

Petri Haapa

Älkää huoliko poijjaat: ajokortti on jo nykyisellään sellaisissa hinnoissa, että tulevaisuudessa ei teillämme liiku kuin muutama hassu kauppamatkustaja.

Tuula Kiviaho

Vai kapina ja barrikadit? Heh! Joukko suomalaisia kun oikein, oikein tosissaan suuttuu valtiovaltaan, se perustaa fb-sivun tai nettiadressin. Sivu saa 10000 tykkäystä, ja... mitään muuta ei sitten tapahdukaan.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Tätä minäkin vähän pelkään.

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Sentään yksi puolue on johdonmukaisesti autojen satelliittivalvontaa vastaan: http://kivisto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/148658-par...

Toimituksen poiminnat